mindfull-22

אודות אח"י

עמותת אח"י הינה עמותה ללא מטרות רווח שהוקמה ב 2011 במטרה לשנות את השיח החינוכי טיפולי בארץ, ולעורר מודעות רחבה בקרב אנשי חינוך וטיפול לנושא התודעה המתבוננת (הנקרא גם קשיבות, התבוננות ו-mindfulness). תחום זה מציע מגוון רחב של כלים לטיפול עמוק ויסודי בבעיות מרכזיות בחברה הישראלית הבאות לביטוי באלימות פיזית, אלימות מילולית, התפרצויות זעם, חרדות, דיכאונות וכ"ד.

העמותה מתייחסת למשולש: הורה, בית חינוך, ילד, כמרחב קהילתי שמסוגל לייצר סביבה תומכת ומיטבית עבור כולם. חברי העמותה בהם הורים ממגזרים רבים (אלטרנטיביים וממסדיים), ומספר הולך וגדל של אנשי חינוך וטיפול מובילים רואים את ההבדל והצורך במודעות זו דרך דוגמאות רבות בעולם ופועלים להנגיש אותה למוסדות בארץ.

מטרות העמותה וחזון

yahod-3
yahod-1b

אנו מאמינים כי ניתן לפתח חינוך מבוסס רווחה ויכולת מודעות של הפרט לעצמו ולסביבתו ובמטרה לאפשר למחנכים ולאנשי טיפול רבים ככל הניתן לטפח מרחב קשוב, שלו ורגוע בסביבת העבודה. אנו מבקשים לקדם אורח חיים מודע, קשוב ורגוע בסביבת מרחבים חינוכיים המבקשים לפתח את היכולות של הפרט. עמותת אח"י שואפת לשינוי משמעותי המשדרגת את איכות החינוך והטיפול בתוך המוסדות החינוכיים והקהילתיים וליצירת מצב חדש במציאות החינוכית בארץ.

פתיחות בחזית הטכנולוגיה החינוכית: עמותת אח"י דוגלת בהכרות רחבה ועמוקה בכל שטחי החיים ובהשקתם לתחומי החינוך. כיום קיימות בעולם שיטות רבות ומגוונות ללימוד וחוויה חינוכית, מודלים חינוכיים כמו מודל חינוך בת-ים ותוכניות מסורתיות יותר כמו האנתרופוסופיה ועוד. העמותה משתדלת להעמיד לרשות חבריה את הידע העדכני ביותר בכדי לאפשר להם לגבש את ה"אני מאמין" החינוכי שלהם.

גמישות מחשבתית ורגשית ערה: להיות בערות קוגניטיבית, ער למה שמתרחש הרגע מבלי לשפוט או להיאחז באף תוצאה מסוימת" (Napoli&athers. 2010) תרגול מסוג זה הוכח בעולם בקרב תלמידי בית ספר יסודי כמוביל כמוביל להרחבת טווח הקשב, העמקת הריכוז ופיתוח וויסות מנגנונים רגשיים ותחושתיים המתבטאים בהפחתת לחצים, הפחתת אלימות ועוד.

הפרט במרכז הקהילה: רעיון זה שעולה וצומח בשנים האחרונות משנה מאוד את הגישות הטיפוליות והחינוכיות בעולם. תפישת הילד כמרכזי ושותף לחיי הקהילה, והקהילה כגורם משפיע ומעצב את הילד מובילה שוב ושוב להתבסס על חינוך שוויוני, סבלני ומכיל כל אדם ושונות. הכלת הילד לא כחריג, אלה מתוך הבנה כי בכל אחד מאיתנו יש גם מגבלות וגם חזקות. כשמקנים לילד את ההבנה הזו הוא ירבה יותר לקבל את עצמו, הוא ידע יותר את ערכו ויאמין בעצמו.

השיטה

שיטת Mindfulness משלבת בין תרגילי מדיטציה, טאי-צ׳י, תרגילי נשימה ועוד, ומועברת לילדים בדרך משחקית ובדינמיקה קבוצתית. "זו הכשרה למודעות – מודעות לגוף, למחשבות ולרגשות. אחד המרכיבים העיקריים של תרגול מדיטציה הוא להיות מודע לנשימה. בדרך זו, המוח נעשה שקט, ומשיג מצב של רגיעה נפשית, קשב וריכוז גבוה, ובנוסף – ירידה בפעילות אוטומטית ולא רצונית", אומרת דביר.

כלי mindfulness מאפשרים ויסות רגשי ומחשבתי שמוביל לרווחה אצל הפרט. רווחתו של הנער/ה הוכחה מחקרית כמורידה חרדות, מקלה על סימפטומים פסיכוטיים, תומכת ברווחתו הנפשית והגופנית ובכך משפרת את איכות חייו. כאשר הנער רגוע יותר ההתמודדויות שלו והתגובות שלו הופכות פחות אלימות, הקשרים שלו עם הסביבה נחווים כפחות מאיימים והתקשורת משתפרת. ניתן לראות בוודאות השפעת התרגול הנ"ל בהפחתת השימושים באלימות באווירה הבית ספרית.

איך זה עובד?

מדריכים מיומנים שעברו הכשרה ייחודית על ידי עמותת אח"י מגיעים לבתי הספר, ופעם בשבוע הם מקיימים יחד עם התלמידים והמחנכות שיעור חווייתי שנקרא "קשב פנימי'".

"תנשום רגע לפני שאתה עושה..." – זה בדיוק נותן לנו השהייה של תגובה אוטומטית שיכלה להיות גם תגובה מזיקה מאוד ופוגעת. ע"י השהיית תגובה, בסיטואציה שבה אנו נמצאים, אנו לומדים יותר ויותר בקלות להבחין במרווח שבו אנו יכולים מודעים לרגשות, מחשבות, תגובות אוטומטיות ולחלופין - תגובות מודעות ומתאימות יותר. עם הזמן, בתרגול, אנו מפתחים בעצם את "השרירים" של להיות בעלי בחירה אמיתית שמיטיבה ביותר עם עצמנו וסביבתנו.

העמותה מציעה הכשרה מקצועית, הדרכה במרחבים חינוכיים וטיפוליים. כולם מוכחים מחקרית, לפיתוח חינוך לתשומת לב כדרך חיים

ימי עיון והשתלמויות– הכרות ראשונית והתנסות חוויתית. מתאים לאנשי חינוך, מטפלים וכל אלו שחינוך לרווחת ליבם

הכשרות מורים – 6 מפגשים המקנים למורים הבנה והכרה באבני הבסיס למודל וכיצד אפשר להשתמש בו בכיתה

קורסים אקדמאיים ללימודי תעודה - הכשרת מדריכי מיינדפולנס בבתי חינוך. 10 פגישות בכיתה להעמקת מדיטציה והתבוננות, להקניית כלים לפעילות המדריך בכיתה, האתגרים והמענה להם בפעילות הבית ספרית. במקביל, 4 מפגשים של צפייה בבתי הספר בהם פועלת העמותה.