מטרות העמותה
תודעה מתבוננת
השיח החברתי-הישראלי, שהופך להיות אלים מיום ליום, חודר אל שערי בתי הספר ולכיתות הלימוד. גישת ה-״תודעה המתבוננת״, Mindfulness הפכה בעולם לכלי התמודדות מהותי בתופעות אלו, עם יותר מ-1,000 בתי ספר בעולם שמיישמים את השיטה או חלקיה.
בארץ, בית הספר תל-חי בכפר שלם הוא הראשון והיחידי בשלב זה, שמימש לעומק את הגישה.
בשנת 2011, יזמה עדי דביר, בוגרת תואר שני בחינוך, והקימה את עמותת אח"י, במטרה להתמודד עם התופעה באמצעות מה שבספרות המקצועית נקרא, כאמור, "תודעה מתבוננת", Mindfulness.
מחקרים רבים בשנים האחרונות מצאו תמיכה חזקה לכך, שמדיטציה ו-Mindfulness קשור לבריאות פיזית ונפשית, לרמות גבוהות יותר של סיפוק מהחיים, אופטימיות ואושר, אינטליגנציה רגשית, קשרים חברתיים והשגת מטרות. איכויות ההרגעה העצמית של המדיטציה נחשבות כמעוררות יכולת לאינטימיות, להישגי ביצוע גבוהים יותר, ולהתמודדות מוצלחת יותר עם הסביבה.
בעמותה שותפים חברים רבים – אקדמיה, אנשי חינוך, פסיכולוגים ומדריכים מהרמה הראשונה, והיא מורכבת בעיקר ממתנדבים.
מהי השיטה?
"שיטת Mindfulness משלבת בין תרגילי מדיטציה, יוגה (אריות לילדים), טאי-צ׳י (נינג'ות), תרגילי נשימה ועוד, ומועברת לילדים בדרך משחקית, וגם בדינמיקה קבוצתית", אומרת דביר. "זו הכשרה למודעות – מודעות לגוף, למחשבות ולרגשות. אחד המרכיבים העיקריים של תרגול מדיטציה הוא להיות מודע לנשימה. בדרך זו, המוח נעשה שקט, ומשיג מצב של רגיעה נפשית, קשב וריכוז גבוה, ובנוסף – ירידה בפעילות אוטומטית ולא רצונית".
איך זה עובד?
מדריכים מיומנים שעברו הכשרה בבית ברל על ידי עמותת אח"י מגיעים לבתי הספר, ופעם בשבוע הם מקיימים יחד עם התלמידים והמחנכות שיעור חווייתי שנקרא 'קשב פנימי'".
"תנשום אוויר רגע לפני שאתה עושה מה שאתה עושה – זה נותן לנו בדיוק את השהיית התגובה למה אני רוצה לעשות, מה אני מרגיש ואיך אני מנהל את זה בצורה הכי מיטיבה לעצמי ולסביבה".
בשנת הלימודים הנוכחית החלו שלושה בתי ספר במרכז הארץ; בית הספר ע״ש אילן רמון ברמת חן, בית ספר 'אופק' ברמלה ובית ספר 'במעלה' ביהוד, ליישם את הפעילות. התוצאות בסיום הסמסטר הראשון היו הרבה מעבר למצופה, לפי עדות המנהלות, המורים בבית הספר, ובעיקר הילדים עצמם